Dzisiaj pierwszy dzień wiosny 21 marca – ale i Światowy Dzień osób z zespołem Downa. Razem z założycielką fundacji Sportu Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie Pauliną Gadomską-Dzięcioł zastanawiamy się, jak powinien wyglądać idealny pokój dla dziecka z dodatkowym chromosomem.

Dzieciaki z zespołem Downa mogą uczestniczyć i wyróżniać się prawie w każdej dziedzinie życia. Jeśli tylko pomożemy im w procesie edukacji, są w stanie nauczyć się wszystkiego, czego zapragną. Ważne jest wskazanie kierunków i możliwości, zapewnienie lub wejście w rolę nauczyciela oraz stworzenie przestrzeni zachęcającej do podejmowania aktywności. Przestrzeni minimalnej, ale jednocześnie wszechstronnej i elastycznej.

Dostosowując przestrzeń dla dziecka z Trisomią 21, warto pamiętać, że nie ma jednego planu dla wszystkich. Ze względu na spektrum chorób i niepełnosprawności, których mogą doświadczać osoby z dodatkowym chromosomem, potrzeby w domu są bardzo zróżnicowane.


“Zawsze na początku zadaję pytanie w czym dziecko jest dobre i co lubi robić” – mówi Izabela Ziemnicka-Ucieszyńska, szefowa pracowni Izudesign. “Przygotowując projekt tworzę przestrzenie, które zachęcają do rozwijania hobby i indywidualnych talentów. W pokoju musi być też miejsce, gdzie dziecko może się wyciszyć oraz przestrzeń umożliwiająca naukę i terapię.”

Pokój do zadań specjalnych – reguły projektowe Izabeli Ziemnickiej-Ucieszyńskiej

W pokoju wyodrębniamy miejsca poświęconych konkretnym czynnościom:

  1. miejsce do odpoczynku, “dekompresji” po powrocie z przedszkola czy szkoły, gdzie było dużo bodźców
  2. przestrzeń do zabawy i aktywności ruchowej (rehabilitacja przez zabawę),
  3. kącik hobbystyczny (z instrumentem muzycznym czy malarską sztalugą) sztalugą malarską,
  4. miejsce do nauki i terapii (biurko z lustrem do logopedii, tablica do przypinania obrazków).

“Im bardziej określone będzie każde miejsce, tym łatwiej dziecku zrozumieć, czego się od niego oczekuje lub gdzie się udać, aby zaspokoić konkretne potrzeby” – dodaje Izabela Ziemnicka-Ucieszyńska. “W ten sposób od małego kształtujemy samodzielność dziecka i wspieramy naukę samoorganizacji. Dodatkowo, uwzględniając w projekcie kryterium dostępności – mebli, powierzchni i elementów do przechowywania, budujemy poczucie niezależności”.

“Stworzenie warunków, w których młody człowiek z zespołem Downa będzie w stanie sam wykonywać czynności życia codziennego – odnaleźć i posprzątać zabawki, przybory szkolne, spakować plecak, dobrać strój odpowiedni do pogody, przygotować torbę na zajęcia sportowe – to punkt wyjścia do kształtowania jego poczucia godności i odrębności” – mówi Paulina Gadomska-Dzięcioł, szefowa Fundacji Sportu Osób Niepełnosprawnych Intelektualnie, mama Zosi z ZD. “Właściwie zorganizowane otoczenie wspiera rozwój intelektualny i fizyczny. Dziecko uczy się samodzielności i dokonywania wyborów. A jeśli stworzymy z nim wspólnie plan dnia, w którym będzie miejsce i na naukę, zabawę, terapie i ćwiczenia ruchowe, zachęcimy młodego człowieka do sportu, który w życiu nastoletnim i dorosłym może stać się dominującym zajęciem. Tak jak w przypadku podopiecznych naszej fundacji, którzy po ukończeniu szkoły na co dzień zajmują się trenowaniem i z sukcesami uczestniczą we współzawodnictwie sportowym w kraju i za granicą”.

“Projektując przestrzeń dla dziecka o specjalnych potrzebach staram się przekonać rodziców, by nie myśleli tylko o celach edukacyjnych i rehabilitacji” dodaje projektantka. “Warto przezwyciężyć własne przekonania i pozwolić dziecku na posiadanie zabawki czy sprzętu, który sprawia mu radość, choć w naszej opinii jest denerwujący. Świecące muzyczne plastikowe zabawki, kosz do rzutów piłką czy zestaw do karaoke, choć dla nas może być trudny do zniesienia w porze odpoczynku, dzieciom sprawi frajdę , zachęci do aktywności i rozwijania talentów”.

Informacje dodatkowe

Mgr inż. arch. Izabela Ziemnicka – Ucieszyńska prowadzi pracownię projektową Izudesing w Warszawie, która na swoim koncie ma dziesiątki zrealizowanych projektów. Łączy profesjonalizm, rzetelność i rozsądek z dbałością o jakość, oryginalność i funkcjonalność proponowanych rozwiązań.

Kontakt: www.izudesign.pl, 501 957 127, iza@izudesign.pl

Paulina Gadomska-Dzięcioł założyła i prowadzi Fundację Sportu Osób Niepełnsoparwnych Intelektualnie, która działa na rzecz upowszechniania sportu osób niepełnosprawnych oraz wspiera sportowców w drodze do mistrzostwa, organizuje treningi, obozy i wyjazdy na mistrzostwa krajowe i międzynarodowe. Fundacja tworzy zaplecze do budowania grupy wyczynowych sportowców z niepełnosprawnością intelektualną. Rekrutuje tych, którzy wyróżniają się potencjałem w określonych dyscyplinach i chcą związać ze sportem swoją przyszłość. Przygotowuje indywidualne programy treningowe, dostosowane do możliwości podopiecznych.

Fundację można wesprzeć wpłacając cegiełkę na rzecz promocji sportu osób niepełnosprawnych na rachunek: 301600146218761963 30000001.

Kontakt: www.fundacjasoni.pl, 501 241 557, pgadomska@fundacjasoni.pl

Kącik hobbystyczny (z instrumentem muzycznym czy malarską sztalugą)
Miejsce do nauki i terapii
Przestrzeń do zabawy i aktywności ruchowej
Miejsce do odpoczynku, “dekompresji” po powrocie z przedszkola czy szkoły

Kupiłeś/remontujesz  mieszkanie potrzebujesz konsultacji , mamy dla Ciebie specjalną ofertę.

Zadzwoń i umów się na spotkanie.

tel 501 957 127